Conclusie

Evaluerend/ aanbevelend met oog voor de toekomst

Het antwoord op mijn hoofdvraag

De stap conclusie bestaat uit 4 onderdelen

  • Deel 1: deelvragen met resultaten beantwoorden (zie resultaten)
  • Deel 2: reflecteren op het onderzoeksproces (zie hieronder=> hoe heb ik het onderzoek ervaren)
  • Deel 3: resultaten interpreteren en hoofdvraag beantwoorden (deze stap)
  • Deel 4: aanbevelingen formuleren (zie hieronder wat naar de toekomst)

Per deelvraag 


-Eerst ben ik per deelvraag met behulp van een kader mijn resultaten gaan interpreteren (zie onderzoeksmap= uitgebreide versie).

-Ik hield rekening met de geziene tips tijdens sessie zoom-out wetenschappelijk rapporteren (2021) : bv. niet louter herhalen van resultaten,... 

Het antwoord op mijn onderzoeksvraag met oog voor mijn deelvragen

-Al de resultaten heb ik onder elkaar gezet (vanuit voorgaande fase: zie onderzoeksmap) => ik merkte dat dit nog heel veel was: waardoor ik nog een kortere conclusie per deelvraag heb weergegeven (zie hieronder). 

-Je hebt de keuze: via het filmpje/ de tekst.

  • Maar indien je meer informatie nodig hebt, verwijs ik graag naar de onderzoeksmap. 

Welke meerwaarde kan een activiteitenbundel met als focus de kracht van (eigen) imperfectie al dan niet bieden bij 5-jarige kleuters (met perfectionisme)?

 


-Deelvraag 1: We kunnen concluderen dat er geen eenduidend antwoord is over wat perfectionisme nu daadwerkelijk is bij 5-jarigen kleuters: Wel is het zo dat de hoeveelheid aan kenmerken aangeeft dat perfectionisme meer is dan de lat die te hoog wordt gelegd. Er komen nog andere zaken bij kijken zoals het vergelijken met anderen en ook het onevenwicht tussen denken en voelen zorgt voor het   instant houden van het perfectionisme. Het kan zich uiten op verschillende manieren: potloden willen ordenen/ geen fouten durven maken,... ook de oorzaak hiervan is niet volledig duidelijk. Wel is duidelijk dat kinderen het gedrag van hun belangrijkste opvoeders spiegelen. 


-Deelvraag 2: Als men kijkt vanuit de verschillende onderzoeksmethoden kan men zeggen dat het heel moeilijk is om een kant en klaar antwoord te geven over wat imperfectie nu concreet is. Nu lijkt de kern toch wel vaak te liggen op het zichzelf als oké te ervaren (één worden met je perfectionisme).  Ook al zeggen bepaalde bronnen zoals woordenboek Encyclo (2019) iets anders. Vanuit gekende theorieën heb ik eigen definitie hieraan gegeven met als kracht "ik geloof in mijn eigen groeimachine": waarin het zichzelf als oké ervaren een grote rol speelt. 

-Deelvraag 3: Er is heel wat onderzoek gekend naar de effecten van het aan de slag gaan met perfectionisme/ ook door eigen observatie hebben we kunnen besluiten dat perfectionisme en de kracht van imperfectie eigenlijk hand in hand gaan. Kinderen met schadelijk perfectionisme tonen heel weinig kracht van imperfectie. Doch kunnen we hieruit besluiten dat het aan de slag gaan met perfectionisme/ imperfectie niet alleen een kracht is maar dat er ook heel wat gevaren om de hoek om komen zoals bv. de houding die je zelf als leerkracht aanneemt/ de ouders die een andere manier van denken hebben. 



-Deelvraag 4: Er zijn wel wat mogelijkheden bekend om aan de slag te gaan met perfectionisme in de kleuterklas, maar met weinig bekendheid naar de buitenwereld toe.  Maar dat alles hield me niet tegen om een eigen activiteitenbundel op te stellen. Wijze uil Saar is een handpop die haar lat vaak te hoog legt, maar ook andere tekenen van perfectionisme toont: bevestigingsdrang/ twijfels aan zichzelf. Wijze uil verbergt haar perfectionisme niet, maar gaat ermee om door te geloven in haar eigen groeimachine (dat toont ze onder andere door niet op te geven, wanneer haar toets in de modder valt). Zij is oké/ ze houdt van zichzelf om wie ze is: ze omarmt zichzelf / zij maakt ook fouten/ zij kan dingen goed maar is niet de beste,...(ook zijn er dingen die ze nog niet goed kan/ dingen die stuk zijn kennen ook kwaliteiten: ze omarmt materiaal om wat het is). Met andere woorden zij gelooft in de kracht van haar eigen imperfectie. 


-Deelvraag 5: Maar wat is nu het effect?  Zoals we in deelvraag 3 hebben aangetoond: bestaande theorieën waaruit imperfectie is gebaseerd kennen hun krachten/ gevaren, maar met de focus op de activiteitenbundel zelve

zien we het meeste effect in positieve zin heeft op de volgende onderdelen:

Kracht van imperfectie.
Growth mindset.
Zelfwaardering.

Daarnaast zien we ook dat de activiteitenbundel een positief effect heeft gehad op de volgende onderdelen:
Perfectionisme.
Welbevinden.
Betrokkenheid.
Tonen/reguleren van emoties.

We zien geen effect (in de curves) op de volgende onderdelen:
Omgaan met stress.
Creativiteit.
De meeste kleuters gebruiken zowel hun creativiteit als hun denken. Voor sommige kleuters zag ik echter wel grote verschillen (van denken naar denken/creatief zijn).
Veerkracht.

Zoals eerder aangehaald, dien ik eerlijkheidshalve te vermelden dat:
  • Vertrouwensband tussen de weken.
  • In week 2: ganse week focus gelegd op de imperfectie.
  • Ze herkennen de activiteiten (want week 1en 3= herhaling).
  • Het gaat om momentopnames/ verschillende activiteiten bij verschillende kinderen=> niet zeker van het effect op lange termijn.
  • Soms is het moeilijk om te bepalen of ze de kracht van imperfectie al dan niet omarmen: bv. sommige geven aan dat ze foutjes mogen maken en niet perfect moeten zijn, maar dat ze wel moeite hebben om iets niet mooi af te leveren/ en of tonen ze imperfectie wel bij de ene maar niet de andere activiteit.
  • Toekomst: Observaties per 1 proberen uitvoeren zodat ze zichzelf niet met andere kunnen vergelijken al is dit ook een teken van perfectionisme.
  • Om zeker te zijn van bovenstaande resultaten is verder onderzoek nodig met meer activiteiten, meer kleuters, gespreid over een langere periode en meerdere scholen, geobserveerd en geanalyseerd door meerdere personen.
  • Let op met het geven van "stempel".

  • Ook vanuit verder onderzoek vanuit de verschillende OD's/ aan de slag gaan met puur de activiteiten van imperfectie kwamen heel wat positieve resultaten naar boven, maar ook zaken waar je op moet letten. Bv. bekijken vanuit verschillende OD's: positief effect op socio-emotionele ontwikkeling/ innerlijk kompas en bij beide merken we hoe taalvaardig de kinderen zijn. 


Meerwaarde? Deze resultaten geven me het vertrouwen en de overtuiging dat het belangrijk is om vanaf de kleuterschool de nodige aandacht te geven aan de kracht van imperfectie en perfectionisme. Dit in het belang van het welbevinden & de groei van de kleuters.  Kleuters, kinderen & volwassenen mogen niet geremd worden door perfectionisme. Iedereen heeft het recht zich goed te voelen in zijn/haar vel en trots te zijn op zichzelf. Niemand of niets is perfect en/of moet perfect zijn. Na al de gegevens te verzamelen blijkt mijn activiteitenbundel het meeste effect gehad te hebben bij kinderen zonder perfectionisme, doch we zien ook een enorme daling van de tekenen van schadelijk perfectionisme/ stijging van het omarmen van de eigen imperfectie. Zo kan je zeggen dat perfectionisme een patroon is om moeilijk te doorbreken, maar dat alle kleine beetjes van interventies wel helpen om het anders denken te stimuleren. Bij een enquête afgenomen bij 50 kleuterjuffen met een brede leeftijdscategorie tussen 20 en 63 jaar waarvan 84% zelf lesgeeft bij 5-jarige kleuters kwamen volgende resultaten tevoorschijn: 87,8% wilt zelf met de activiteitenbundel aan de slag gaan: waardoor verder onderzoek mogelijk is, maar ook nodig is!


Als ik kijk naar mijn geformuleerde onderzoeksdoel:


Hoofddoel: Perfectionisme (preventief en impliciet) bespreekbaar/ aanpakbaar maken in de derde kleuterklas.

  • Na al de gegevens te verzamelen, blijkt mijn activiteitenbundel het meeste effect gehad te hebben bij kinderen zonder perfectionisme maar daarnaast zien we een enorme daling van de tekenen van schadelijk perfectionisme/ stijging van het omarmen van de eigen imperfectie. Zo kan je zeggen dat perfectionisme een patroon is om moeilijk te doorbreken, maar dat alle kleine beetjes van interventies wel helpen om het anders denken te stimuleren.
  • Het is me wel opgevallen hoe taalvaardig de meeste kleuters zijn. De meeste kleuters zijn in staat om het verhaaltje van wijze uil na te vertellen na één week hiermee bezig geweest te zijn. Sommige kleuters gebruiken zelfs de moeilijkere woordenschat uit het verhaaltje van wijze uil, zoals kunstwerk, groeimachine,... Dit was voor mij een zeer aangename verrassing.
  • Er is meer onderzoek nodig naar het effect op lange termijn!
  • Er is meer onderzoek nodig door meerdere leerkachten!
  • Fairweather-Schmidt, A. K., & Wade, T. D. (2015): In lagere school (Interventie onderzoek om perfectionsime tegen te gaan: Zuid Australië bij kinderen tussen 10-13 jaar) perfectionisme verminderen door uitleg te geven over perfectionisme/ gevolgen ervan.(les 1: beschrijving van perfectionisme/ les 2: tips om hiermee om te gaan) Resultaat is een grotere resuctie in psychosociale problemen over tijd dan de groep die de interventie niet kreeg.
  • Of we hetzelfde effect bereikt hebben zoals bovenstaand onderzoek maar dan bij kleuters op een impliciete manier, blijft natuurlijk de vraag. Daar is meer onderzoek voor nodig!


Maar ook: Meer zicht krijgen op nog andere effecten op de ontwikkeling.

  • De activiteitenbundel "wijze uil" heeft een positief effect op de kracht van imperfectie/ growth mindset/ zelfwaardering/ daarnaast zien we een positief effect op perfectionisme/ welbevinden/ betrokkenheid/ tonen-reguleren van emoties.
  • MAAR OOK: socio emotioneel/ innerlijk kompas/ taalvaardigheid.


Maar ook: Ook met het oog om zelf bij te leren: wat is perfectionisme/ wat doet het/ erop letten dat ik het niet overbreng (Vermits ik er zelf ook mee kamp)

  • Ik vond het enorm fijn om mijn activiteitenbundel aan andere leerkrachten te kunnen voorstellen. Ik heb mijn prentenboek wel meerdere keren moeten aanpassen omwille van grammaticale correctheid (hier merk je natuurlijk ook weer het perfectionisme in ieder van ons).
  • In het begin waren ze een beetje onzeker of de activiteitenbundel wel toepasbaar was voor hun klassen, maar al snel veranderde hun mening en zagen ze zelf het effect bij de kinderen. Ik heb meer geleerd over wat perfectionisme nu daadwerkelijk inhoudt: ik weet dat het te maken heeft met een onevenwicht tussen het denken en voelen. Telkens als ik weer een kenmerk van mezelf herken bv. heel detailgericht bezig zijn dan merk ik dat ik mezelf hier wel bewust van maak. Dat is langs de ene kant confronterend voor mezelf/ maar langs de andere kant ook verrijkend. Wanneer ik dan mezelf betrap, zeg ik tegen mezelf komaan hé, denk aan wijze uil. Ik kijk er alvast naar uit om de activiteitenbundel in de toekomst nog meer te gaan toepassen en het effect hiervan te observeren.


Maar ook: Hulpmiddel voor andere leerkrachten=> vandaar de activiteitenbundel.

  • Deze wordt nog gedeeld met andere leerkrachten=> ik ga hiervoor reclame maken op mijn jufkes account.

Hoe heb ik het onderzoek zelf ervaren? 

-Per stap van de onderzoeksfase schriftelijk weergegeven in de onderzoeksmap.

-Ik maak er een samenvattend filmpje over!

Wat naar de toekomst? 


-Ik zou graag willen dat mijn activiteitenbundel ook door andere leerkrachten wordt uitgeprobeerd: om mijn onderzoeksresultaten te verrijken. Daarom heb ik bewust de stap rapporteren met mijn activiteitenbundel weergegeven op een digitaal platform. Want het bereiken van materialen naar het publiek van leerkrachten blijft moeilijk (interview: Marjan Megens)

  • Op mijn eigen to do lijst staat dan ook om reclame te gaan maken op mijn juffen account (instagram: jufke Kirsten).
  • Ik maak ook een luikje op mijn website naar een weebly om vragen/ opmerkingen te noteren over mijn onderzoek.

-Het effect van mijn activiteitenbundel op lange termijn onderzoeken. Heeft de imperfectie een langdurig effect?

  • Vermits mijn onderzoek zelf in de praktijk maar 3 weken was. Fairweather-Schmidt, A. K., & Wade, T. D. (2015):In lagere school (Interventie onderzoek om perfectionsime tegen te gaan: Zuid Australië bij kinderen tussen 10-13 jaar) perfectionisme verminderen door uitleg te geven over perfectionisme/ gevolgen ervan.(les 1: beschrijving van perfectionisme/ les 2: tips om hiermee om te gaan) Resultaat is een grotere resuctie in psychosociale problemen over tijd dan de groep die de interventie niet kreeg. HETZELFDE EFFECT BIJ 5-JARIGE KLEUTERS OP IMPLICIETE MANIER?
  • Hoe passen ze het toe in hun eigen leefwereld? Te pas en te onpas.

-Mijn activiteitenbundel uitproberen in het leerjaar? Vermits er over toetsen gepraat wordt, kan dit zeker en vast toegepast worden.

-De observaties uit mijn activiteitenbundel uitproberen per kind=> ik had dit gedaan per groepjes van 2: maar je merkt dat ze vaak naar elkaar toe gaan (wat tevens wel een kenmerk is van perfectionisme).

  • Activiteiten uitproberen op zorgniveau? De zorgcoördinator van VBS Wegwijs Halen heeft bv. mijn activiteitenbundel ook ontvangen en kan hier zo verder mee aan de slag gaan.
Wordt vervolgd!
Wordt vervolgd!

Schooljaar: 2021-2022: De kracht van imperfectie: buitengewoon lager onderwijs llb

  • Kind x: meisje 10 jaar=> verliep goed, kind stelt zich open om meer bij te leren en kan al snel de technieken toepassen. Bij het maken van de groeimachine hebben wij deze toegespitst op het kind zelf (buitenkant doos: stap 1=> lichaamsoefeningen tot rust komen=> helpt dit niet opendoen binnenkant doos: woordjes wijze uil: geloven kracht van imperfectie,...) Bij een plotse crisis helpt de ademhalingshand om tot rust te komen (= stap 1). In semester 2 past ze nog steeds deze technieken toe: het werkt voor haar.
  • Kind x: jongen 10 jaar=> wou in het begin niets met wijze uil te maken hebben, kende het verhaal onmiddellijk en wou door het meisje ook nadien al de activiteiten mee uitvoeren. Bij hem zorgt ASMR muziek/ stressbal/ experimenteren met materiaal om tot rust te komen bij stap 1: groeimachine. Hij heeft het verhaal opgeslagen (geen nood aan herhaling,...) en gebruikt de informatie.
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin