Deelvraag 4

Hoe kan een leerkracht bijdrage leveren om de kracht van (eigen) imperfectie bij 5-jarige kleuters te laten beleven?

Aan de slag gaan met perfectionisme 

Deze bladwijzer heb ik opgemaakt vanuit de vele bronnen/ interviews/ coachings ontrent mijn onderzoek naar hoe je aan de slag kunt gaan met perfectionisme in de kleuterklas


Maar hoe ga ik als leerkracht aan de slag met de kracht van imperfectie? 


Bij een enquête afgenomen bij 50 kleuterjuffen met een brede leeftijdscategorie tussen 20 en 63 jaar waarvan 84% zelf lesgeeft bij 5-jarige kleuters kwamen volgende resultaten tevoorschijn over wat er niet vergeten mag worden in mijn bundel voor de kracht van imperfectie

De meeste personen geven het volgende aan:

  • Het belangrijke is dat er weldoordachte opdrachten worden aangeboden (12).
  • De nadruk moet gelegd worden op het welbevinden, foutjes maken mag (10).

Gevolgd door:

  • Materialistische tips (8).
  • De nadruk leggen op eigen inbreng & vrijheid van de kleuters (4).
  • De nadruk leggen op process gericht werken (4).
  • De nadruk leggen op fantasie en creativiteit (2).

Deze kennis en de kennis vanuit de vorige deelvragen werden gemixt en zijn de basis van mijn eigen activiteitenbundel die ook gebruikt kan worden door andere leerkrachten.

Mijn activiteitenbundel is geboren

Wijze uil Saar is een handpop die haar lat vaak te hoog legt, maar ook andere tekenen van perfectionisme toont: bevestigingsdrang/ twijfels aan zichzelf. Wijze uil verbergt haar perfectionisme niet, maar gaat ermee om door te geloven in haar eigen groeimachine (dat toont ze onder andere door niet op te geven, wanneer haar toets in de modder valt). Zij is oké/ ze houdt van zichzelf om wie ze is: ze omarmt zichzelf / zij maakt ook fouten/ zij kan dingen goed maar is niet de beste,...(ook zijn er dingen die ze nog niet goed kan/ dingen die stuk zijn kennen ook kwaliteiten: ze omarmt materiaal om wat het is). Met andere woorden zij gelooft in de kracht van haar eigen imperfectie. Met het prentenboek kunnen de kleuters kennismaken met wijze uil/ met de vervolgactiviteiten wordt er dieper ingespeeld hoe je de kracht van imperfectie bij de kinderen tevens verder kunt stimuleren.

-Met behulp van observatie-instrumenten kan je vervolgens observeren welk effect de activiteiten hebben op de ontwikkeling van 5-jarige kinderen. Zo heb ik bepaalde activiteiten voorzien als observatieactiviteiten, maar kunnen deze ook gebruikt worden als activiteiten met focus op de imperfectie naargelang jezelf wilt en wenst. Ik heb dit bewust gedaan: E.g. Hamaheck (1978) geeft weer dat veel theorieën de belangrijkheid van perfectionisme bij kinderen hebben onderschat (=taboe). Van daaruit zijn verschillende engelstalige observatie-instrumenten ontstaan zoals CAPS/ PSPS-jur maar in het Engels. Hewitt, P. L., Blasberg, J. S., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., Caelian, C., Papsdorf, M. Cassels, T. G., & Birch, S. (2011)

"Uil Saar is wijs, niet omwille van de 10/ 10, maar wel omdat ze gelooft in haar groeimachine."


Volgende activiteiten zijn te vinden in de activiteitenbundel

-Activiteiten met vermelding ZILL doelen/ gebruiksaanwijziging waarbij men de imperfectie stimuleert

  • Activiteit 1: Verhaal vertellen wijze uil (met digitale mogelijkheden)
  • Activiteit 2: Reflecteren met wijze uil
  • Activiteit 3: Verhaal naspelen met popjes
  • Activiteit 4: Dobbelsteenactiviteit
  • Activiteit 5: Uitleg over onze hersenen
  • Activiteit 6: Wat verstop jij?
  • Activiteit 7: Spelen met het lied: de wijze uil
  • Activiteit 8: Vallen en weer opstaan zoals wijze uil
  • Activiteit 9: De imperfectie binnen talenten
  • Activiteit 10: Onze eigen groeimachine maken
  • Activiteit 11: Lichaamsoefeningen

-Een aantal observatie activiteiten die je op verschillende manieren kunt hanteren:

-Met behulp van observatie-instrumenten kan je vervolgens observeren welk effect de activiteiten hebben op de ontwikkeling van 5-jarige kinderen. Zo heb ik bepaalde activiteiten voorzien als observatieactiviteiten, maar kunnen deze ook gebruikt worden als activiteiten met focus op de imperfectie naargelang jezelf wilt en wenst. Ik heb dit bewust gedaan: E.g. Hamaheck (1978) geeft weer dat veel theorieën de belangrijkheid van perfectionisme bij kinderen hebben onderschat (=taboe).


Tips voor leerkrachten

Zoals je zult zien staat bij alle activiteiten omschreven dat je in staat moet zijn om je eigen imperfectie weer te geven.

Ik geef hieronder nog enkele tips

-Wees je bewust van je eigen perfectionisme als leerkracht.

-Je leert ook iedere dag.

-Fouten maken hoort bij het leerproces.

-Proces gericht stimuleren (aanmoedigen).

-Vanuit growth feedback: ik kan dat NOG niet.

-Je bent al oké.

-Je moet niet de beste zijn.

-Geef weer aan de ouders wat je doet.

Bv. Ik voorzag voor mijn ouders tijdens de stage een Padlet (een soort blog) waarop zij op de hoogte werden gesteld. Want: de kinderen spiegelen tevens het gedrag van de ouders. Maak de ouders ook bewust en geef deze bovenstaande tips ook mee.

Padlet (2020). Maak je eigen padlet. Online https://padlet.com/create?back=1

Verwijzing naar

-Activiteitenbundel: zie bijlagen (=volledig gratis te downloaden om zelf uit te proberen)=> onderstaande zaken staan hier ook in weergegeven. 


-De digitale ingesproken versie van het prentenboek 

-Het voorlezen van het prentenboek

-Het lied van wijze uil 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin