Samenvatting

Alvast een tipje van de sluier. 

Bij het onderzoek naar imperfectie met als onderzoeksvraag "Welke meerwaarde kan een activiteitenbundel met als focus de kracht van (eigen) imperfectie al dan niet bieden bij 5-jarige kleuters (met perfectionisme)?" ben ik actiegericht/ ontwerpend en zelfs een tikkeltje evaluerend aan de slag gegaan. Door verschillende onderzoeksmethoden te gebruiken: nationale en internationale bronnen/ enquêtes/ interviews/ gevolgde coachings/ eigen gemaakte activiteitenbundel met observaties dat uitgeprobeerd is in VBS Wegwijs Halen, komen jullie in mijn onderzoek meer te weten over wat perfectionisme is bij 5-jarige kleuters/ wat imperfectie is bij 5-jarige kleuters/ waarom het werken rond imperfectie een kracht zou kunnen zijn/ hoe een leerkracht rond imperfectie kan werken/ welke effecten het werken rond imperfectie nu daadwerkelijk heeft bij 5-jarige kleuters. Hierin wordt wel degelijk aangetoond dat het zeker en vast belangrijk is om vanaf de kleuterschool aandacht te hebben voor de kracht van imperfectie/ perfectionisme: ieder kind heeft het recht om zichzelf als oké te ervaren, maar dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt want jij als opvoeder/ andere centrale figuren spelen hier een enorme rol in. Ik hoop je blik rond deze termen te verrijken en hoop dan ook jullie ervaringen (met behulp van mijn eigen gemaakte activiteitenbundel) later mee op te nemen in verdergaand onderzoek. Zijn jullie klaar om mee op avontuur te gaan? 

Gouden tip 

Ik heb gebruik gemaakt van de onderzoekscyclus uit het boek onderzoekende leraren: Decin, G. & Alaerts, L. & Van dessel, J. & Vandersmissen, T. & Vloeberghs, L. (2016). Deze geeft stap per stap weer aan welke fase van het onderzoeksproces jij op dat moment toe bent!


Aanrader!
Aanrader!




Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin