Literatuurverwijzing

De gebruikte bronnen: website

BRONNEN

Apetrotsekinderen (2019). Mijn kind is perfectionistisch. (online beschikbaar): https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-kind-is-perfectionistisch/?fbclid=IwAR3wHmMDthC6UtwPddfiTrokiQCbexzDHJsCbMblMQB9iarr13ihMgBiEAY


Brown, B. (2013). De moed van imperfectie. Bruna uitgevers BV: Amsterdam

(GOED GEZIEN VANUIT INLEIDING EN ONDERZOEKSVRAAG)


Carrieretijger (2004-heden). Perfectionisme. (online beschikbaar): https://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/perfectionisme


Csikszentmihayli, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.


Curran, T., & Hill, A. P. (2017). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410-429. Online beschikbaar:https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-bul0000138.pdf?fbclid=IwAR3r8knbtPjmY6fLiYwVftktOERNj7QNXSHPTyB4BZWfD-bX9qK4gTMG4Y4


Decin, G. & Alaerts, L. & Van Dessel, J. & Vandersmissen, T. & Vloeberghs, L. (2016). Onderzoekende leraren. Lanno uigeverij: Leuven.


Deprez, S. (2019). Kunstenroute 4. (online beschikbaar).


De vaan, L. (2019). Hoe je kinderen kunt stimuleren om te groeien (door fouten te laten maken). (online beschikbaar): https://www.bedrock.nl/hoe-je-kinderen-kunt-stimuleren-om-te-groeien-een-faalkundige-legt-uit/


Dijkstra, L. & Janssen, M. (ill). (2013). De moedhoed. Moon uitgeverij


Encyclo (2019). Imperfectie (online beschikbaar): https://www.encyclo.nl/begrip/Imperfectie


E; Smessaert en A, Vandeputte (2014). Werken aan zelfwaardering met je kinderen. (online beschikbaar). https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RAaIko6_q74J:https://www.mloz.be/nl/file/2822/download%3Ftoken%3DGEuQEsyd+&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=be&client=safari


Fairweather-Schmidt, A. K., & Wade, T. D. (2015). Piloting a perfectionism intervention for pre-adolescent children. Behaviour Research and Therapy, 73, 67-73. https://doi.org/10.1016/j.brat.2015.07.004


Flett, G. L., Hewitt, P. L., Boucher, D., Davidson, L., & Munro, Y. (2000). The Child-Adolescent Perfectionism Scale: Development, validation, and association with adjustment.


Hendrickx, M. (2016). Zeg me dat ik oké ben. Uitgeverij: Menteau (Antwerpen)


Hendrickx, M. (2019). Burnout begint in de kleuterklas. Antwerpen: Standaard uitgeverij


Hewitt, P. L., Blasberg, J. S., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., Caelian, C., Papsdorf, M.,

Cassels, T. G., & Birch, S. (2011, January 17). Perfectionistic Self-Presentation in Children

and Adolescents: Development and Validation of the Perfectionistic Self-Presentation

Scale-Junior Form. Psychological Assessment. Advance online publication. (Online beschikbaar): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21244170/


Huyse, M. & Goossens, K. & Vancreaeyveldt, C. & Vandersmissen, M. (2021). Kalm in de klas. (online beschikbaar): https://www.kalmindeklas.be/contact


Ieku (2019). Perfectie-infectie en genezing. (online beschikbaar): https://www.ieku.nl/wp-content/uploads/2012/01/voorbeeldpaginas-e-boek_0001.pdf


Imperfectief (2018). Creativiteit voor perfectionisten: plezierig, een bron van frustratie of een goede therapie. (online beschikbaar): https://www.imperfectief.nl/2018/01/05/creativiteit-perfectionisten-therapie/


Janssens, W. (2016). Verhalen voor gevoelige oortjes. Uitgegeven eigen beheer.


Kerpel, A. (2014). Mindset, de weg naar een succesvol leven.
(online beschikbaar): https://wij-leren.nl/mindset-talent.php


Klamer, M. & Caminada, G. (2008). Samen zijn we eruit gekomen: Vaktherapie beeldend in de praktijk. (online beschikbaar):  https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/wereld-van-het-jonge-kind-jrg-36-september-2008-nr-1/


Klasse (2016). Mindfulness voor kinderen: rust en concentratie. (online beschikbaar): https://www.klasse.be/49252/mindfulness-kinderen-rust-concentratie/?fbclid=IwAR2P1giQz8PoXsQK3tvx3fGxClBX5UMDyryz6o3Hbr-aYv1zD_1uivjLCMA


Klasse (2016). Veerkracht verhogen 6 oefeningen voor je leerlingen. (online beschikbaar): https://www.klasse.be/47544/veerkracht-leerling-verhogen-8-oefeningen/


Kleutergewijs (Eysselinckx, S. &Megens, M.) (2019). Mijn tekening is helemaal mislukt! Over perfectionisme in de kleuterklas. (online beschikbaar): https://kleutergewijs.wordpress.com/2019/12/15/mijn-tekening-is-helemaal-mislukt-over-perfectionisme-in-de-kleuterklas/

(GOED GEZIEN VANUIT INLEIDING EN ONDERZOEKSVRAAG)


Kleutergewijs (2019). Werken rond complexe emoties met kleuters. (online beschikbaar): https://kleutergewijs.wordpress.com/2019/05/29/werken-rond-complexe-emoties-met-kleuters/


Kwant, Aletta (2011) Geraakt door prentenboeken: effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Eburon


Laevers, F. (2016). Welbevinden en betrokkenheid. (online beschikbaar): https://expertisecentrum.cego.be/wp-content/uploads/2018/03/Instrumentenfiche_LBS.pdf


Maes, G. (2019). Krachtig leren: indicatoren kwaliteitsvol onderwijs. (online beschikbaar).


Neven, M. (2020). Brede basiszorg. (online beschikbaar). Informatie uit presentatie: spring-stof: school voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis/ hoogbegaafdheid. Door Saskia Buyckx/ Kim Kiekens.


Nieuwenbroek, A. (2018). Perfectionistische leerlingen. (online beschikbaar): https://www.boomtestonderwijs.nl/media/19/inkijkexemplaar_perfectionistische_leerlingen.pdf?fbclid=IwAR0B9_DuKzPnVkLrZqa8-bZwR5cGk3ZBxv-cx-0mv_AxuXMm4BueaUvpB5o


Nieuwsblad (2015). Het perfecte kind. (online beschikbaar):

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151012_01916045?fbclid=IwAR2391PlBP1kMeqC3m7xCxF8snm_-qC2EDfHeYYs6q5auX_3Jjo3M1rP8Zc


Openbare bibliotheken vlaanderen (2020). (online beschikbaar)


Partena (2020). Perfectionisme bij je kind, hoe ga je daarmee om? (online beschikbaar): https://www.partena-ziekenfonds.be/nl/magazine/gezin/perfectionisme-bij-je-kind-hoe-ga-je-daar-mee-om


Peelen, L (2016). Mijn kind is perfectionistisch of heeft faalangst. (online beschikbaar): https://praktijk-sterrekind.com/hooggevoelig/perfectionistisch-faalangst/


= Extra achtergrondinformatie (=niet wetenschappelijk maar wel realistisch, door te scrollen op sociale media):

-Pinterest (2021). Online beschikbaar:

https://nl.pinterest.com/pin/487866572129622670/

-Pinterest (2021). Online beschikbaar:

https://nl.pinterest.com/pin/487866572133767290/

-Pinterest (2021). Online beschikbaar:https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.pinterest.com%2Fpin%2F352969689517266468%2F&psig=AOvVaw0KyF7e_cqclB6dsWQRAq9p&ust=1617121647013000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCOikyYD21e8CFQAAAAAdAAAAABAn

-Pinterest (2021). Online beschikbaar:https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.pinterest.com%2Fpin%2F487866572128686222%2F&psig=AOvVaw0KyF7e_cqclB6dsWQRAq9p&ust=1617121647013000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCOikyYD21e8CFQAAAAAdAAAAABAD


Progressiegericht werken (2019). Perfecte ouders van perfecte kinderen? (online beschikbaar): https://progressiegerichtwerken.com/perfecte-ouders-van-perfecte-kinderen/?fbclid=IwAR0h731xdV6TL5t2Ujx7kl6UGPYpEoNqY3l9TMMVllhPXNjnUG4tM8732mw


Puperhart, H (2010). Kindermassagespelkaarten/ Yogaspelkaarten/ Ademspelkaarten. Ank Hermes.


Rooden, A. (2019). Wabi Sabi, Omarm de schoonheid van de imperfectie! (online beschikbaar): https://dewereldwijven.com/2019/04/11/wabi-sabi-omarm-de-schoonheid-van-de-imperfectie/


Silkenbeumer J, Schiller E, Kärtner
J (2018) Co- and self-regulation of emotions in the preschool setting Early Childhood Research 44 (2018) 72-81


Slo (2021). 21e-eeuwse vaardigheden. (online beschikbaar): https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/


Tjew A sin, M. (2012). That human touch that means so much: exploring the tactile deminsion of social life. (online beschikbaar): https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/48524700/That_human_touch_that_means_so_much_Expl20160902-14775-1q11u6h.pdf?1472853458=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DThat_human_touch_that_means_so_much_Expl.pdf&Expires=1607872240&Signature=VkUn2u9j3EgScG34Z~JXuXYc6FG4fcbzwRaJvicKJhLSFMcLVEEsN1NpC2VkXBAtcSPiybVJ1zi0uZw0aOos57X0V5jA4v7bjqsbfmATtpn5VMOX23XhpWwXggZ6ONTKQbvxPEcdnArpFxkVDr8Km~7GJysxsg~cHZEHUklzI8Ej2UWjZ3610-IkvtiLtRSdxMwC4WNf0VL7JvYuxHI0LUJ75SniyxQX7glHUrYnyddUAx0SGpSxgbu5AYUXWvWQ-3r-ZJLyr1Wxc6LVV7PEeTDFh5JsB-IWSM2AUdwaqxOmgtCgr1AI5UFOIrCn1X~gWERePt4mEeWUa8xAxunvwA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA


Vakbladvroeg (2017). Prestatiedrang funest voor ontwikkeling jonge kind. (online beschikbaar):https://www.vakbladvroeg.nl/prestatiedrang-funest-ontwikkeling-jonge-kind/?fbclid=IwAR2gBYI9wOuB69-C5iSRPJTk0j4cMMJHZlWstiXKaiI_KJ2t6iGPGc1VUfA


Van Camp, T. (z.d.). Ik geloof in jou! Jij toch ook? Online beschikbaar: https://www.campuso3.be/groei-mindset


Vandale (2019). Perfectionist. (online beschikbaar): https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/perfectionist#.X9YVSy1x9o4


Vos, L. & Bakker, F. (2008). Perfectionisme en sport. (online beschikbaar).


Vygotsky, L. S., & van der Veer, R., & Valsiner, J. (Eds.). (1994). The Vygotsky reader. (T. Prout, Trans.). Basil Blackwell


Zoom out (2021). Sessie wetenschappelijk rapporteren (online beschikbaar).


PRENTEN

Afbeelding: Fitnl (2020). Armworstelen. Online beschikbaar: https://www.fit.nl/krachttraining/armpje-drukken


Afbeelding: Nieuwsblad (2019). Armen vastgebonden. (online beschikbaar): https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190318_04265334


Afbeelding: Pixabay (z.d). Wijn omstoten (online beschikbaar): https://pixabay.com/nl/photos/rode-wijn-morsen-ter-plaatse-glas-505296/


Coachwijzer (2020). Ann verlooy afbeelding (online beschikbaar): https://www.coachwijzer.be/loopbaancoach/ann-verlooy/


Consumentenbond (2020). Wat als je kind iets stukmaakt? (online beschikbaar): https://www.consumentenbond.nl/kind-en-kosten/aansprakelijkheidsverzekering-wat-als-je-kind-iets-stukmaakt


Klasse (2019). Tinne van Camp afbeelding (online beschikbaar): https://www.klasse.be/193986/zelfsturing-zonder-leraren-lukt-het-niet/


Leukekleurplaten (2021). Schatkist. (online beschikbaar): https://www.leukekleurplaten.nl/kleurplaat/schatkist/


Lidl Shop (2020). Play tive: time learning game. (online beschikbaar): https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PLAYTIVE-JUNIOR-Educatief-houten-speelgoed/p100300787


Logopediamarjanmegens (2020). Marjan Megens afbeelding (online beschikbaar): https://www.logopediemarjanmegens.be/over-mij/


Nipc, (2020). Marcel hendrickx afbeelding. (online beschikbaar): https://www.nipc.nl/marcel-hendrickx


Sportenspelmateriaal (2021). Constructiebal.(online beschikbaar): https://www.sportenspelmateriaal.nl/constructiebal-104688756.html


Wehkamp (2020). Platte bouwblokken. (online beschikbaar): https://www.wehkamp.nl/hema-houten-blokken-16409335/#fullscreen


Wikipedia (2021). Albert Einstein. Online beschikbaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein


Xoon (2021). Wanddecoraties. Online beschikbaar: https://www.xooon.be/xn/woonaccessoires/wanddecoraties/spiegel-barok-36-x-21-cm-44112gou/


DE GENEREERDE GEGEVENS

Activiteitenbundel met observaties:

  • Per activiteit weergegeven vanuit dezelfde bronnen verzamelen van gegevens/ genereren van gegevens.

Gevolgde coachings

  • Coaching faalangst eigen niveau (UCLL)
  • Faalangst en perfectionisme bij kinderen Georganiseerd door opvoedingswinkel Zoersel/Gastspreker: Ann Daenekindt.

Interviews:

  • Perfectionisme coach: Marcel Hendrickx
  • Perfectionisme coach: Ann Verlooy
  • Logopedisten met perfectionisme bundel: Marjan Megens volgens Emoki
  • Lector UCLL Tinne van Camp: fouten durven maken.

Survio (2020). Enquête de kracht van eigen imperfectie. (online beschikbaar): https://www.survio.com/survey/d/Z7M0E9J6D9B3H9I8Q?preview=1


-De volledige bronnenlijst per onderzoeksmethode is te vinden in de bijlage van de onderzoeksmap (zie bijlage). 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin