Deelvraag 2

Wat kan men verstaan onder de kracht van (eigen) imperfectie bij 5-jarige kleuters?

Door niet wetenschappelijk te scrollen op sociale media kom je al snel heel wat quotes tegen over "imperfectie"

-Pinterest (2021).

Maar wat is deze imperfectie nu net? 

In het woordenboek Encyclo (2019) staat een definitie over imperfectie=

-Gebrek

-Gebrekkigheid

-Onvolkomenheid

-Onvolmaaktheid


Brené Brown (2013): Schreef een boek voor volwassenen met als titel: de moed van imperfectie laat gaan wie je denkt te moeten zijn. Op een liefdevolle manier je eigen verhaal onder ogen komen is het moedigste wat je ooit zult doen. Uit het interview met Marcel Hendrickx ervaringsdeskundige perfectionisme> kwam ook dit boek naar voren.

  • Moed/ compassie en verbondenheid als geschenken voor imperfectie
  • =Leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent: moed/ compassie en verbondenheid zijn hierbij belangrijk. Ik ben moedig ook al ben ik perfectionistisch. Je bent al goed genoeg: je bent al waard om liefde te ontvangen gewoon zoals je bent.
  • Om gevoel van eigenwaarde toe te treden moeten we leren praten over zaken die ons in de weg staan: schaamte/ angst en kwetsbaarheid.
  • Je beste werk komt uit je hart niet uit je hoofd: dus oog voor creativiteit.
  • There's a crack in everything, that's how the lights get in=> hoe vaak zijn we niet bezig met barsten plammuren: maar denk aan de schoonheid. Imperfecties kennen geen gebreken. We zitten allen in hetzelfde schuitje.
  • Zinvol werk is nog steeds belangrijk, maar van belang is dat je loslaat wat anderen erover denken.
  • Spelen als essentieel onderdeel voor bezield leven (Stuart Brown).


Amanda Rooden (2019): heeft het dan weer over een oude theorie vanuit het Boeddhisme: Wabi Sabi. Japanners staan gekend om perfectie na te streven/ maar langs de andere kant zijn er veel Japanners die de schoonheid van imperfectie ervaren. Mensen die geloven in imperfectie vanuit de Wabi Sabi theorie geloven in het aspect dat alles verandert en dat dat ook mooi is.


Ook enkele artikels spreken over het nastreven van imperfectie

Linda (informatief) (2018): Imperfectie heeft te maken met creativiteit is outside the box denken: het vermogen om iets nieuws te creëren: uniek karakter geven. Je bent vaker creatief bezig dan je denkt. Creativiteit komt voort uit activiteiten in je rechterhersenhelft. Je rechterhersenhelft is net als je linkerhersenhelft te trainen met aandacht.


De vaan, L (2019): De kracht van imperfectie. Het is niet zo dat kinderen fouten moeten maken, maar het is wel zo dat fouten anders kunnen benadrukt worden door kinderen.Hangt samen met de mindset. Dweck, C. (2011). Met een vaste mindset vermijd je ontwikkeling: met een groeigerichte mindset veel makkelijker fouten accepteren en onderdeel om nieuwe dingen te leren.


-Enquête leekrachten

Bij een enquête afgenomen bij 50 kleuterjuffen met een brede leeftijdscategorie tussen 20 en 63 jaar waarvan 84% zelf lesgeeft bij 5-jarige kleuters kwamen volgende resultaten tevoorschijn bij de vraag "wat betekent de kracht van imerfectie?"

Ik stel hierbij vast dat de meeste mensen imperfectie linken aan growth mindset (17).

Gevolgd door:

  • Fouten durven en mogen maken (13).
  • Niet streven naar perfectie (7).
  • Perfectionisme ombuigen naar iets positiefs (5).
  • Niet gekend (4).
  • Geloof in jezelf (3).
  • Valkuil (1).


WIST JE DAT

Uit het interview met Ann Verlooy ervaringsdeskundige perfectionisme>

-Perfecte imperfectie bestaat niet. We kunnen geen imperfecte leerkracht-ouder worden. De kiem perfectionisme blijft je triggeren: komt wel eens naar boven. Bewust worden dat het er is/ dat het oké is dat het er is. Lastig gedrag mag er zijn/ het is oké dat je deze gevoelens hebt.



Het recept om te komen tot mijn eigen definitie? 

MET ALS RESULTAAT

Praktijkonderzoek

  • Activiteitenbundel

Wijze uil verbergt haar perfectionisme niet, maar gaat ermee om door te geloven in haar eigen groeimachine (dat toont ze onder andere door niet op te geven, wanneer haar toets in de modder valt). Zij is oké/ ze houdt van zichzelf om wie ze is: ze omarmt zichzelf / zij maakt ook fouten/ zij kan dingen goed maar is niet de beste,...(ook zijn er dingen die ze nog niet goed kan/ dingen die stuk zijn kennen ook kwaliteiten: ze omarmt materiaal om wat het is). Met andere woorden zij gelooft in de kracht van haar eigen imperfectie. Met het prentenboek kunnen de kleuters kennismaken met wijze uil/ met de vervolgactiviteiten wordt er dieper ingespeeld hoe je de kracht van imperfectie bij de kinderen tevens verder kunt stimuleren.

  • Observaties

In totaal werden 35 kleuters geobserveerd. Deze 35 kleuters zitten allemaal in het laatste kleuterklasje en zitten verspreid over twee klasjes. Wanneer ik tijdens mijn eerste week stage de beginsituatie van de kleuters ging observeren merkte ik volgende resultaten:

Wat betreft de imperfectie heb ik me gebaseerd op volgende kenmerken: Ik geloof in mijn groeimachine zoals wijze uil weergeeft=> ik ben oké/ ik ben goed in dingen maar niet de beste ik houd van mezelf/  ik kan nog niet/ omarmen van schoonheid voorwerpen,....

Iets meer dan de helft van de kinderen laat duidelijk merken dat ze de kracht van imperfectie omarmen.

Bij meer dan 30% van de kinderen is het moeilijk te bepalen of ze dit daadwerkelijk omarmen. De meeste hiervan geven wel aan dat ze foutjes mogen maken en dat ze niet perfect moeten zijn, maar ze hebben het wel moeilijk om iets 'niet mooi' af te leveren en/of tonen ze dat bij de ene activiteit wel en bij de andere activiteit niet. Bij ongeveer 10% voel je totaal niet dat ze de kracht van imperfectie omarmen.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin