Literatuurverwijzing
De gebruikte bronnen: website
BRONNEN
Apetrotsekinderen (2019). Mijn kind is perfectionistisch. (online beschikbaar): https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-kind-is-perfectionistisch/?fbclid=IwAR3wHmMDthC6UtwPddfiTrokiQCbexzDHJsCbMblMQB9iarr13ihMgBiEAY
Brown, B. (2013). De moed van imperfectie. Bruna uitgevers BV: Amsterdam
(GOED GEZIEN VANUIT INLEIDING EN ONDERZOEKSVRAAG)
Carrieretijger (2004-heden). Perfectionisme. (online beschikbaar): https://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/perfectionisme
Csikszentmihayli, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
Curran, T., & Hill, A. P. (2017). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410-429. Online beschikbaar:https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-bul0000138.pdf?fbclid=IwAR3r8knbtPjmY6fLiYwVftktOERNj7QNXSHPTyB4BZWfD-bX9qK4gTMG4Y4
Decin, G. & Alaerts, L. & Van Dessel, J. & Vandersmissen, T. & Vloeberghs, L. (2016). Onderzoekende leraren. Lanno uigeverij: Leuven.
Deprez, S. (2019). Kunstenroute 4. (online beschikbaar).
De vaan, L. (2019). Hoe je kinderen kunt stimuleren om te groeien (door fouten te laten maken). (online beschikbaar): https://www.bedrock.nl/hoe-je-kinderen-kunt-stimuleren-om-te-groeien-een-faalkundige-legt-uit/
Dijkstra, L. & Janssen, M. (ill). (2013). De moedhoed. Moon uitgeverij
Encyclo (2019). Imperfectie (online beschikbaar): https://www.encyclo.nl/begrip/Imperfectie
E; Smessaert en A, Vandeputte (2014). Werken aan zelfwaardering met je kinderen. (online beschikbaar). https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RAaIko6_q74J:https://www.mloz.be/nl/file/2822/download%3Ftoken%3DGEuQEsyd+&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=be&client=safari
Fairweather-Schmidt, A. K., & Wade, T. D. (2015). Piloting a perfectionism intervention for pre-adolescent children. Behaviour Research and Therapy, 73, 67-73. https://doi.org/10.1016/j.brat.2015.07.004
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Boucher, D., Davidson, L., & Munro, Y. (2000). The Child-Adolescent Perfectionism Scale: Development, validation, and association with adjustment.
Hendrickx, M. (2016). Zeg me dat ik oké ben. Uitgeverij: Menteau (Antwerpen)
Hendrickx, M. (2019). Burnout begint in de kleuterklas. Antwerpen: Standaard uitgeverij
Hewitt, P. L., Blasberg, J. S., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., Caelian, C., Papsdorf, M.,
Cassels, T. G., & Birch, S. (2011, January 17). Perfectionistic Self-Presentation in Children
and Adolescents: Development and Validation of the Perfectionistic Self-Presentation
Scale-Junior Form. Psychological Assessment. Advance online publication. (Online beschikbaar): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21244170/
Huyse, M. & Goossens, K. & Vancreaeyveldt, C. & Vandersmissen, M. (2021). Kalm in de klas. (online beschikbaar): https://www.kalmindeklas.be/contact
Ieku (2019). Perfectie-infectie en genezing. (online beschikbaar): https://www.ieku.nl/wp-content/uploads/2012/01/voorbeeldpaginas-e-boek_0001.pdf
Imperfectief (2018). Creativiteit voor perfectionisten: plezierig, een bron van frustratie of een goede therapie. (online beschikbaar): https://www.imperfectief.nl/2018/01/05/creativiteit-perfectionisten-therapie/
Janssens, W. (2016). Verhalen voor gevoelige oortjes. Uitgegeven eigen beheer.
Kerpel, A. (2014). Mindset, de weg naar een succesvol leven.
(online beschikbaar): https://wij-leren.nl/mindset-talent.php
Klamer, M. & Caminada, G. (2008). Samen zijn we eruit gekomen: Vaktherapie beeldend in de praktijk. (online beschikbaar): https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/wereld-van-het-jonge-kind-jrg-36-september-2008-nr-1/
Klasse (2016). Mindfulness voor kinderen: rust en concentratie. (online beschikbaar): https://www.klasse.be/49252/mindfulness-kinderen-rust-concentratie/?fbclid=IwAR2P1giQz8PoXsQK3tvx3fGxClBX5UMDyryz6o3Hbr-aYv1zD_1uivjLCMA
Klasse (2016). Veerkracht verhogen 6 oefeningen voor je leerlingen. (online beschikbaar): https://www.klasse.be/47544/veerkracht-leerling-verhogen-8-oefeningen/
Kleutergewijs (Eysselinckx, S. &Megens, M.) (2019). Mijn tekening is helemaal mislukt! Over perfectionisme in de kleuterklas. (online beschikbaar): https://kleutergewijs.wordpress.com/2019/12/15/mijn-tekening-is-helemaal-mislukt-over-perfectionisme-in-de-kleuterklas/
(GOED GEZIEN VANUIT INLEIDING EN ONDERZOEKSVRAAG)
Kleutergewijs (2019). Werken rond complexe emoties met kleuters. (online beschikbaar): https://kleutergewijs.wordpress.com/2019/05/29/werken-rond-complexe-emoties-met-kleuters/
Kwant, Aletta (2011) Geraakt door prentenboeken: effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Eburon
Laevers, F. (2016). Welbevinden en betrokkenheid. (online beschikbaar): https://expertisecentrum.cego.be/wp-content/uploads/2018/03/Instrumentenfiche_LBS.pdf
Maes, G. (2019). Krachtig leren: indicatoren kwaliteitsvol onderwijs. (online beschikbaar).
Neven, M. (2020). Brede basiszorg. (online beschikbaar). Informatie uit presentatie: spring-stof: school voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis/ hoogbegaafdheid. Door Saskia Buyckx/ Kim Kiekens.
Nieuwenbroek, A. (2018). Perfectionistische leerlingen. (online beschikbaar): https://www.boomtestonderwijs.nl/media/19/inkijkexemplaar_perfectionistische_leerlingen.pdf?fbclid=IwAR0B9_DuKzPnVkLrZqa8-bZwR5cGk3ZBxv-cx-0mv_AxuXMm4BueaUvpB5o
Nieuwsblad (2015). Het perfecte kind. (online beschikbaar):
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151012_01916045?fbclid=IwAR2391PlBP1kMeqC3m7xCxF8snm_-qC2EDfHeYYs6q5auX_3Jjo3M1rP8Zc
Openbare bibliotheken vlaanderen (2020). (online beschikbaar)
Partena (2020). Perfectionisme bij je kind, hoe ga je daarmee om? (online beschikbaar): https://www.partena-ziekenfonds.be/nl/magazine/gezin/perfectionisme-bij-je-kind-hoe-ga-je-daar-mee-om
Peelen, L (2016). Mijn kind is perfectionistisch of heeft faalangst. (online beschikbaar): https://praktijk-sterrekind.com/hooggevoelig/perfectionistisch-faalangst/
= Extra achtergrondinformatie (=niet wetenschappelijk maar wel realistisch, door te scrollen op sociale media):
-Pinterest (2021). Online beschikbaar:
https://nl.pinterest.com/pin/487866572129622670/
-Pinterest (2021). Online beschikbaar:
https://nl.pinterest.com/pin/487866572133767290/
-Pinterest (2021). Online beschikbaar:https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.pinterest.com%2Fpin%2F352969689517266468%2F&psig=AOvVaw0KyF7e_cqclB6dsWQRAq9p&ust=1617121647013000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCOikyYD21e8CFQAAAAAdAAAAABAn
-Pinterest (2021). Online beschikbaar:https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnl.pinterest.com%2Fpin%2F487866572128686222%2F&psig=AOvVaw0KyF7e_cqclB6dsWQRAq9p&ust=1617121647013000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCOikyYD21e8CFQAAAAAdAAAAABAD
Progressiegericht werken (2019). Perfecte ouders van perfecte kinderen? (online beschikbaar): https://progressiegerichtwerken.com/perfecte-ouders-van-perfecte-kinderen/?fbclid=IwAR0h731xdV6TL5t2Ujx7kl6UGPYpEoNqY3l9TMMVllhPXNjnUG4tM8732mw
Puperhart, H (2010). Kindermassagespelkaarten/ Yogaspelkaarten/ Ademspelkaarten. Ank Hermes.
Rooden, A. (2019). Wabi Sabi, Omarm de schoonheid van de imperfectie! (online beschikbaar): https://dewereldwijven.com/2019/04/11/wabi-sabi-omarm-de-schoonheid-van-de-imperfectie/
Silkenbeumer J, Schiller E, Kärtner J (2018) Co- and self-regulation of emotions in the preschool setting Early Childhood Research 44 (2018) 72-81
Slo (2021). 21e-eeuwse vaardigheden. (online beschikbaar): https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/
Tjew A sin, M. (2012). That human touch that means so much: exploring the tactile deminsion of social life. (online beschikbaar): https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/48524700/That_human_touch_that_means_so_much_Expl20160902-14775-1q11u6h.pdf?1472853458=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DThat_human_touch_that_means_so_much_Expl.pdf&Expires=1607872240&Signature=VkUn2u9j3EgScG34Z~JXuXYc6FG4fcbzwRaJvicKJhLSFMcLVEEsN1NpC2VkXBAtcSPiybVJ1zi0uZw0aOos57X0V5jA4v7bjqsbfmATtpn5VMOX23XhpWwXggZ6ONTKQbvxPEcdnArpFxkVDr8Km~7GJysxsg~cHZEHUklzI8Ej2UWjZ3610-IkvtiLtRSdxMwC4WNf0VL7JvYuxHI0LUJ75SniyxQX7glHUrYnyddUAx0SGpSxgbu5AYUXWvWQ-3r-ZJLyr1Wxc6LVV7PEeTDFh5JsB-IWSM2AUdwaqxOmgtCgr1AI5UFOIrCn1X~gWERePt4mEeWUa8xAxunvwA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
Vakbladvroeg (2017). Prestatiedrang funest voor ontwikkeling jonge kind. (online beschikbaar):https://www.vakbladvroeg.nl/prestatiedrang-funest-ontwikkeling-jonge-kind/?fbclid=IwAR2gBYI9wOuB69-C5iSRPJTk0j4cMMJHZlWstiXKaiI_KJ2t6iGPGc1VUfA
Van Camp, T. (z.d.). Ik geloof in jou! Jij toch ook? Online beschikbaar: https://www.campuso3.be/groei-mindset
Vandale (2019). Perfectionist. (online beschikbaar): https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/perfectionist#.X9YVSy1x9o4
Vos, L. & Bakker, F. (2008). Perfectionisme en sport. (online beschikbaar).
Vygotsky, L. S., & van der Veer, R., & Valsiner, J. (Eds.). (1994). The Vygotsky reader. (T. Prout, Trans.). Basil Blackwell
Zoom out (2021). Sessie wetenschappelijk rapporteren (online beschikbaar).
PRENTEN
Afbeelding: Fitnl (2020). Armworstelen. Online beschikbaar: https://www.fit.nl/krachttraining/armpje-drukken
Afbeelding: Nieuwsblad (2019). Armen vastgebonden. (online beschikbaar): https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190318_04265334
Afbeelding: Pixabay (z.d). Wijn omstoten (online beschikbaar): https://pixabay.com/nl/photos/rode-wijn-morsen-ter-plaatse-glas-505296/
Coachwijzer (2020). Ann verlooy afbeelding (online beschikbaar): https://www.coachwijzer.be/loopbaancoach/ann-verlooy/
Consumentenbond (2020). Wat als je kind iets stukmaakt? (online beschikbaar): https://www.consumentenbond.nl/kind-en-kosten/aansprakelijkheidsverzekering-wat-als-je-kind-iets-stukmaakt
Klasse (2019). Tinne van Camp afbeelding (online beschikbaar): https://www.klasse.be/193986/zelfsturing-zonder-leraren-lukt-het-niet/
Leukekleurplaten (2021). Schatkist. (online beschikbaar): https://www.leukekleurplaten.nl/kleurplaat/schatkist/
Lidl Shop (2020). Play tive: time learning game. (online beschikbaar): https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PLAYTIVE-JUNIOR-Educatief-houten-speelgoed/p100300787
Logopediamarjanmegens (2020). Marjan Megens afbeelding (online beschikbaar): https://www.logopediemarjanmegens.be/over-mij/
Nipc, (2020). Marcel hendrickx afbeelding. (online beschikbaar): https://www.nipc.nl/marcel-hendrickx
Sportenspelmateriaal (2021). Constructiebal.(online beschikbaar): https://www.sportenspelmateriaal.nl/constructiebal-104688756.html
Wehkamp (2020). Platte bouwblokken. (online beschikbaar): https://www.wehkamp.nl/hema-houten-blokken-16409335/#fullscreen
Wikipedia (2021). Albert Einstein. Online beschikbaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
Xoon (2021). Wanddecoraties. Online beschikbaar: https://www.xooon.be/xn/woonaccessoires/wanddecoraties/spiegel-barok-36-x-21-cm-44112gou/
DE GENEREERDE GEGEVENS
Activiteitenbundel met observaties:
- Per activiteit weergegeven vanuit dezelfde bronnen verzamelen van gegevens/ genereren van gegevens.
Gevolgde coachings
- Coaching faalangst eigen niveau (UCLL)
- Faalangst en perfectionisme bij kinderen Georganiseerd door opvoedingswinkel Zoersel/Gastspreker: Ann Daenekindt.
Interviews:
- Perfectionisme coach: Marcel Hendrickx
- Perfectionisme coach: Ann Verlooy
- Logopedisten met perfectionisme bundel: Marjan Megens volgens Emoki
- Lector UCLL Tinne van Camp: fouten durven maken.
Survio (2020). Enquête de kracht van eigen imperfectie. (online beschikbaar): https://www.survio.com/survey/d/Z7M0E9J6D9B3H9I8Q?preview=1
