Opzet
Hoe is mijn onderzoek opgezet en uitgevoerd?

Soort onderzoek?
-Actieonderzoek: kennis als leerkracht uitbreiden vanuit drang en interesse uit eigen ervaring.
-Ontwerpend onderzoek: zelf een activiteitenbundel maken en uitproberen.
- -Met een snuifje evaluatieonderzoek (observatie in de praktijk voor en na de activiteitenbundel)

-Met oog voor validiteit (geldigheid)
-Met oog voor triangulatie (gegevens vergelijken)
Hoe te werk gegaan?
Een schermopname maakt het onderstaande visueel
-1. Mijn onderzoeksmethoden in een noten dop
Lees je liever?
-Meer info hieronder/ onderzoeksactiviteiten zie onderzoeksmap
-Bronnenonderzoek: internationaal vs nationaal/ kwaliteitsvol. (Van boeken tot artikels,...)
-Genereren gegevens
-Eigen gemaakte: Enquête leerkrachten: Omvang 50 (accent op lesgeven derde kleuterklas/ ook turn/ zorg)
-Eigen gemaakte: Interviews met ervaringsdeskundigen=>Marcel Hendrickx/ Ann Verlooy/ Marjan Megens/ Tinne van Camp.
-Eigen gemaakte: Observatie-instrumenten en activiteitenbundel in 2 klassen van VBS Wegwijs Halen 5-jarigen.
-Coachings (ook vragen ter plaatse gesteld om meer te weten te komen)
- Sessie faalangst eigen niveau: UCLL=> Eva Hendrickx/ Lisa Waals.
- Vormingsavond faalangst en perfectionisme bij kinderen: opvoedingswinkel Zoersel met gastspreker Ann Daenekind.
Met nadien het analyseren/ trekken van conclusies/ rapporteren
-Zie onderaan
-2. Verzamelen, verzamelen en nog eens verzamelen
Per onderzoeksmethode heb ik mijn gegevens verzameld:
-De bronnen onder verzamelen van gegevens.
-De overige onderzoeksmethoden: interview/ enquête/ observaties met activiteiten onder genereren van gegevens.
Voorbeeld verzamelen gegevens enquête

-3. Analyseren, analyseren wie zijn best doet kan het leren
Mijn verzamelde informatie kwalitatief/ kwantitatief weergegeven in analysekader.
Voorbeeld analysekader enquête

Vergeet niet: goede voorbereiding als sleutel tot succes!


Voorbeeld voorbereiding enquête (onderzoeksmethode met activiteiten)

-Enquête leerkrachten (ook turn/ zorg)=> genereren gegevens
- Onderzoeksgroep bepalen
- Vragenlijst opstellen
- Vragenlijst afnemen
- Gegevens registreren